Etiketter

måndag 15 augusti 2016

GAFE-nyheter i London?

Photo credit: Pixabay

Jag har under ganska lång tid undersökt möjligheterna med webbpublicering inom GAFE på Tunaskolan och då i synnerhet genom virtuella träffar som strömmas live på webben - och spelas in automatiskt - genom YouTube. Främst har det då handlat om BeSmartOnAir, DViSonAir och eTwinningOnAir; det senaste anknyter också direkt till europeiskt skolsamarbete och i synnerhet till mitt mångåriga engagemang som eTwinning-ambassadörJust kombinationen av live webbmöten och inspelad video är extremt kraftfull, speciellt när man också använder materialet till traditionell podcasting.

Det är alltid kul att bli uppmärksammad (helst i positiva sammanhang!) och självfallet blev jag glad när Google erbjöd mig att kostnadsfritt delta i 2016 års internationella träff för oss som är framme lite extra, utnyttjar Google-tjänsterna för fullt och också vid behov hjälper andra. Nu under första veckan i september blir det föreläsningar, workshops och förstås mycket nätverkande. Jag hoppas också få veta lite grand om kommande produktnyheter!

Webbpublicering är också tillgänglig för oss på Tuna genom GAFE på andra sätt: både bloggar och regelrätt sajtbygge har vi fått lite av en gräddfil till vilket är riktigt spännande. Nya Google Sites verkar mycket lovande och kanske, kanske får jag lite 'inside information' också om detta. 

Klart att jag återkommer senare och sammanfattar London-träffen som jag hoppas också kommer att innehålla ett eTwinning-inslag. Trots Brexit kommer det ändå vara 'business as usual' för britterna ett bra tag framöver - och förhoppningsvis permanent - vad gäller skolsamarbetet i Europa. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar